Průlomové rozhodnutí Nejvyššího soudu Velké Británie proti British Airways ve věcí kompenzací za významné zpoždění znamená, že cestující mají nárok na kompenzaci, pokud je jejich let významně zpožděn nebo zrušen kvůli nemoci personálu aerolinek.
Tento právní precedent pravděpodobně povede k tomu, že desítky tisíc cestujících budou každý rok dostávat v tomto případě kompenzaci, což je vítězství práv cestujících.
Cestující Kenneth a Linda Liptonovi zažili v lednu 2018 zpoždění letu BA CityFlyer z Milána do Londýna o více než dvě hodiny. Požadovali kompenzaci ve výši 220 liber podle Nařízení EU261. Aerolinka nárok zamítla s tím, že pilot onemocněl, což společnost prohlásila za „mimořádnou okolnost“.
Dva britské soudy stanovisko aerolinky podpořily.
Odvolací soud Velké Británie však rozhodl verdikt soudů nižší instance zvrátit a rozhodl ve prospěch Liptonových. British Airways se proto odvolaly k Nejvyššímu soudu.
Nejvyšší soud ve středu odvolání British Airways jednomyslně zamítl, když odmítl názor, že onemocnění posádky lze kvalifikovat jako „mimořádnou událost“.
„Pokud se z jakéhokoli důvodu [personál] nemůže dostavit do práce v důsledku něčeho, co se pokazilo během doby odpočinku, ať už je to jejich vina nebo ne, tato neschopnost dostavit se do práce není mimořádnou okolností.“
V rozsudku se uvádí, že termín mimořádná okolnost „musí být chápán ve svém obvyklém významu, což označuje něco neobvyklého,“ a dodává, že nemoc zaměstnanců je „běžná událost pro jakýkoli podnik.“ Soudce lord Green uvedl, že „riziko nepřítomnosti pracovníků je inherentním rizikem, se kterým musí každá aerolinka počítat.“
Advokátní kancelář Irwin Mitchell zastupující Liptonovy, rozhodnutí soudu uvítala s tím, že jde o „vítězství pro lidi, kteří jsou připraveni bojovat za zdravý rozum a spravedlnost proti korporátním gigantům.“
British Airways vyjádřila nad výrokem soudu zklamání, výrok však respektuje. (Foto: Infinite Flight Comminity, Business Travel News Europe, planes.cz)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Lidi se musejí smířit s tím, že budou mít létání levné, tudíž bez záloh a tedy nespolehlivé, nebo bude létání spolehlivější, ale dražší.