Skupina Lufthansa a Air France-KLM vloni s poklesem zisku

  • 10.03.2025 06:30

Přes vysokou poptávku a vysoké ceny letenek zaznamenaly Lufthansa Group a skupina Air France-KLM v loňském roce pokles provozního zisku. Pokles je způsoben vysokými nepalivovými náklady.

Lufthansa Group

Výnosy skupiny vloni dosáhly rekordních 37,6 miliardy eur a meziročně vyrostly o 6 %. Přesto očištěný provozní zisk vloni poklesl o takřka 40 % na 1,65 miliardy eur. Na vysokých nákladech se podepsaly vysoké mzdové náklady, stávky, náklady spojené s nepravidelností provozu, vysoké letištní poplatky a nemožnost využívat kratších letových cest přes Rusko, což si vynutilo snížit kapacity na spojích do Asie.

Celkové výsledky skupiny Lufthansa „potopila“ svými vysokými náklady Deutsche Lufthansa, která vytvořila ztrátu 94 milionů eur.

Skupina přepravila 131 milionů cestujících, což představuje meziroční nárůst o 8,4 %. Využití sedačkové kapacity dosáhlo 83,1 %.

Tradičně excelovaly Lufthansa Technik, dobře se dařilo nákladní divizi Lufthansa Cargo. Brussels Airlines dosáhly historicky nejvyššího zisku, historicky druhých nejlepších výsledků dosáhly SWISS.

Úspěšně byla dokončena akvizice 41% podílu v ITA Airways. Šéf skupiny Carsten Spohr uvedl, že již v létě se může podíl Lufthansy zvýšit na 90 %. Lufthansa usiluje rovněž o podíl v TAP Air Portugal.

Na pozitivní straně je fakt, že ve čtvrtém čtvrtletí se výkon společnosti Lufthansy výrazně zlepšil.

Skupina Lufthansa charakterizuje rok 2025 jako přechodný rok své restrukturalizace a očekává, že do roku 2028 zvýší hrubý zisk o 2,5 miliardy eur. V příštím roce by skupina měla zvýšit zisk (EBIT) o asi 1,5 miliardy eur.

Skupina v tomto roce převezme 26 letadel. Nabízené kapacity skupiny se zvýší o 4 %.

Dne 7. března se skupina pochlubila, že zvýšila podíl žen v manažerských pozicích na 25 %.

Air France-KLM

Provozní zisk skupiny Air France-KLM poklesl vloni o 6,4 % na 1,6 miliardy eur. Provozní marže činila 5,1 %. Skupina těžila z vysoké poptávky, vyšších cen letenek a nižších palivových nákladů.

Skupina zvýšila výnosy o 4,8 % na 31,5 miliardy eur, kapacita stoupla o 3,6 %. Pozoruhodný je růst výnosů za doplňkové služby o 20 %.

Výnosy z prodeje prémiových produktů stouply o 12 % a dosahují 26,9% podílu na celkových výnosech. Podíl prémiových kapacit poroste rychleji než celkový růst kapacit.

Problémovým dítětem skupiny jsou KLM, jejichž výsledky jsou zklamáním. KLM se nedaří dostat náklady pod kontrolu, její provozní zisk poklesl vloni o 36 % na 416 milionů eur.

Skupina přepravila 98 milionů cestujících, což představuje meziroční nárůst o 4,7 %.

Skupina čelí nárůstu odletových tax ve Francii a na letišti Schiphol.

Skupina bude pokračovat v investicích do letiště Paříž Orly, které se stane hlavní platformou  nízkonákladové společnosti Transavia. Transavia má ve stále větší míře nahrazovat Air France na vnitrostátních linkách.

Šéfka KLM Marjan Rintel potvrdila probíhající jednání se zaměstnanci s cílem dojednat nulový nárůst mezd a stabilizovat tak finanční situaci dopravce. (Foto: Live and Let’s Fly, Tages Anzeiger, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace